Niks is onmogelijk bij God!

De afgelopen week  ontving ik een blij bericht van lieve vrienden. Ze hebben een groot cadeau gekregen, iets wat twee jaar geleden keihard van ze werd afgepakt. Satan roofde in rap tempo de gezondheid van een vader weg, maar nu twee jaar later heeft onze grote God deze situatie omgedraaid ten goede en mogen ze weer volop genieten van de kleine mooie momenten in het leven, die voor sommige mensen zo gewoon zijn. Omdat hun verhaal een mooi getuigenis is van de grootheid en goedheid van God wil ik het graag met jullie delen.

God is nog steeds een God van wonderen, ook al ziet het er in jouw leven misschien op dit moment, niet zo uit, maar niks is onmogelijk voor onze God!

Bijna 2 jaar geleden, sprak ik haar aan, de moeder van een jongetje uit de klas van onze zoon. Op het moment dat ik weg fietste, stapte ze naar buiten, de school uit. Ik voelde duidelijk dat iets in mij zei: ‘Vraag hoe het met haar gaat!’ Uit een reflex reageerde ik hierop, waarop ik gelijk aan haar reactie zag dat er iets flink fout zat. Ik zag de paniek in haar ogen terwijl ze me in tranen vertelde dat ze de dag ervoor slecht nieuws hadden gekregen. Haar man had een hersentumor, en het proces was menselijker wijs niet meer te stoppen en te genezen.  Wat we precies tegen elkaar hebben gezegd kan ik me niet meer herinneren, maar we hebben elkaar vastgehouden en ik probeerde haar met positieve beloftes uit Gods Woord te troosten. Terwijl ik wegfietste was ik in de war en kon ik God alleen maar vragen: ‘Waarom Heer?’

In de weken die volgden werd ik keer op keer geconfronteerd met het feit dat het onze taak als christenen is de handen en voeten van Christus te zijn. Keer op keer, hoorde ik de boodschap: Ga bidden voor je zieke broeders en zusters, geef ze een boodschap van hoop! Een preek die me erg bij is gebleven  ging over het volgende: ‘Net als ambulancebroeders een AID apparaat gebruiken om iemand in nood te helpen, vraagt God ons, onze handen  te gebruiken en mensen om ons heen de handen op te leggen en woorden van leven en vertrouwen uit te spreken. Hoe spannend dat ook is, we hoeven niet het gevoel te hebben te falen, als we niet direct verandering zien, want we hebben dan in ieder geval gedaan wat God van ons vraagt. Als een patiënt van deze ambulancebroeders, na gebruik van een AID apparaat alsnog overlijdt, is dat heel verdrietig, maar deze broeders hebben tenminste gehandeld, ze lopen weg zonder schaamte en de volgende keer zullen ze het apparaat zonder twijfel weer gebruiken.’

Na enkele weken durfde ik een email te sturen naar dit gezin en te vragen of we een avond langs mochten komen. Die avond begon ons gezamenlijk avontuur en hebben we vanaf de eerste avond, prachtige avonden samen gehad, waarin we vooral spraken over de goedheid van God. Onze zieke vriend en zijn vrouw hadden vanaf de dag dat zij dit heftige bericht kregen tegen elkaar en hun kinderen gezegd: “Als het zo moet zijn, dat papa moet sterven, dan is dit omdat God hem Thuis haalt en dan is het goed.” Door die overgave ervaarden zij vrede en rust, maar echte hoop op genezing ontbrak, daar bij de artsen volledige genezing bijna uitgesloten was.  Hoe meer we hierover in de Bijbel met hen lazen, hoe meer we erachter kwamen dat God zegt: Alles wat je Mij vraagt in gebed, zal Ik je geven, als je maar gelooft! En zo waren er nog veel meer gedeeltes in de Bijbel die dit bevestigden. God is Almachtig ! We begonnen samen God te danken voor de genezing van onze vriend, iets wat vooral de eerste weken vreemd voelde voor ons allemaal. Maar gedurende de weken die volgden merkten we alle vier een rust en vertrouwen over ons komen.

Negen maanden, en veel behandelingen in het ziekenhuis, later, wordt er een volgende hersenscan gemaakt. Die middag ben ik aan het werk, maar mijn gedachten en gebeden zijn bij mijn dierbare vrienden.  Halverwege de middag stapt hij duidelijk geëmotioneerd mijn winkel binnen en brengt me het ontzettend goede nieuws: De tumor was compleet verdwenen en de artsen stonden versteld…. Dit was menselijker wijs onmogelijk.

Nu ruim een jaar later is het moment daar dat hij samen met zijn 10 jarige zoon weer een vrachtwagenrit kan maken, zo wonderlijk, zo bijzonder, zo mooi en zo kostbaar! Iets wat gestolen was is terug gegeven en nog veel meer dan dat!

Weet dat ik je zal genezen, ik zal je wonden helen – spreekt de HEER – Jeremia 30:17

Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid. Johannes 10:10

Als er van jou wordt gestolen, vertrouw dan dat God een God is van leven in overvloed. Als je het niet ziet, of als er voor je gevoel niets meer te redden is, leg dan je leven in Zijn handen, want Jezus redt! Er is geen situatie te groot of te moeilijk voor Hem! Satan heeft NOOIT het laatste woord, zelfs de dood geeft hem geen winst. Jezus heeft de dood overwonnen, waardoor wij het eeuwige leven mogen genieten. Een leven zonder pijn, verdriet, ziekte en dood. Een leven met alleen maar blijdschap! Vertrouw Hem maar!

logo

6 gedachten over “Niks is onmogelijk bij God!

  1. Mooi verhaal maar moeilijk te lezen: onlangs is de net 17-jarige vriendin van mijn neefje overleden aan kanker. Wat is er veel gebeden en wat is er veel verdriet dat Hij haar heeft Thuisgehaald. Niet voor haar, ze wist dat ze veilig in Jezus arman was, maar wel voor haar familie en bijzonder mijn jonge neef van net 18 jaar. Waarom deze man wel en zij niet. Voor nu niet te begrijpen of te bevatten, maar eens zullen we weten dat Hij er bij beiden bij is en was.

    1. Moeilijk maar wat ik in de laatste alinea schreef moeten we niet vergeten: satan heeft NOOIT gewonnen! De dood is enkel een deur naar een prachtig eeuwig leven in Zijn nabijheid, maar voor de achterblijvers daar niet minder moeilijk. Sterkte!

  2. Voor mij is dit ook heftig om te lezen. Mijn moeder overleed aan een hersentumor toen zij 69 was. Zij ging er helemaal niet van uit dat ze zou overlijden. Ze was een gelovige vrouw.
    Voor dit gezin ben ik heel blij dat het anders liep. Wat een zegen.
    Mijn verloofde en ik danken momenteel voor de baan die hij nog moet gaan krijgen. (Hij woont en werkt nu ver bij mij vandaan waardoor we elkaar alleen in het weekend kunnen zien)
    Het voelt nog wel onwennig om al te danken voor wat er nog niet is. Maar zo wordt wachten toch verwachten en zien wij hoopvol uit.

    1. Ik snap dat dit moeilijk is Anne! Maar wat ontzettend mooi om te horen dat jullie uitstappen in vertrouwen op God en God danken omdat je weet dat Hij als jullie Hemelse Vader het beste wil geven wat er is! Ik ben nieuwsgierig naar de afloop! 🙂

  3. Wat fijn voor die mensen, Mrs Thankful. Echt blij voor hen. God is goed en Hij werkt zulke verrassende dingen. Rians antwoord vind ik heel herkenbaar. Daarom wil ik ook aandacht vragen voor bijvoorbeels de zieke jongen Abia uit de Bijbel. In deze jongen werd “iets goeds gevonden”. Maar Hij werd niet genezen. God verloste hem uit dit zondige paleis en nam hem tot Zich (1 Kon. 14). Hizkia was 39 jaar toen God hem er nog 15 jaar bij schonk. Toch stierf hij vrij jong. Jakob raakte kreupe; aan zijn heup, toen hij worstelde met God en overwon. Hij is er nooit van verlost (Gen. 32 : 24-32). Trófimus werd ziek achtergelaten te Milete, hoewel de apostelen veel andere mensen mochten genezen. (2 Tim. 4 : 20).
    Vandaag las ik iets dat ik heel mooi vond: “How can God strengthen you character or show you your weak areas so He can help you, if you never go through hard times? If you truly love God and desire His will … anything that comes in or goes out of your life will be God directed. Not God caused but God directed. That is reassuring in the midst of the storm.”

Geef een reactie