Met ‘minder’meer uit je vakantie halen!

We hebben er vaak lang naar uitgekeken, en zodra het begint weten we allemaal dat we met volle teugen moeten gaan genieten, omdat de vakantie vaak voorbij is voordat we het weten! We willen zoveel mogelijk genieten en uitrusten, maar we moeten oppassen dat we niet teleurgesteld zijn aan het eind van de vakantie. Elk jaar heb ik de grootste plannen, om het meeste uit elke dag te halen en elk jaar stap ik in dezelfde fout. Teveel willen genieten, teveel willen doen, teveel mensen willen ontmoeten, teveel…. vul maar in… Dit jaar wil ik het anders doen. Ik wil graag meer uit mijn vakantie halen door te minderen! Dit is mijn plan:

7 manieren om je dag ‘meer’ te maken met minder…

  1. Minder praten en meer luisteren
    Geniet van het luisteren naar anderen, ga er lekker bij zitten en geniet van goed gezelschap en mooie verhalen. Zit niet gelijk met je eigen oordeel of mening klaar, maar zegen die ander met jouw luisterende oor, het zal jezelf ook zegenen. ‘Een dwaas denkt dat hij de juiste weg gaat, wie wijs is, luistert naar goede raad.’ Spreuken 15:12 
  1. Minder ‘social media’ en meer persoonlijk
    Stel een aantal beeldscherm vrije uren in en geniet van het persoonlijk contact met de mensen om je heen. Creëer een plaats in huis waar geen schermpjes mogen zijn. Kies per dag 1 persoon uit waar je echt de tijd voor wilt nemen, om een goed gesprek mee te hebben, een spelletje mee te doen of een heerlijke wandeling mee te maken. Focus je vooral op de mensen die fysiek bij je in de buurt zijn, niet de mensen op social media. ‘En ik weet dat God onze tijd samen rijkelijk zal zegenen.’ Romeinen 15:29
  1. Minder zorgen maken en meer vrede
    Breng al je zorgen bij de Heer in gebed en dank Hem voor de vrede die Hij je gaat geven. Ga op zoek wat Gods woord je zegt over jouw zorgen. Je zult versteld staan wat er in de Bijbel te vinden is over jouw specifieke probleem. Spreek Gods beloften hierover hardop uit, het zal je helpen je vertrouwen in God sterker te maken. Leef dicht in Zijn nabijheid, laat je angsten los en focus je op Gods beloften voor jou! ‘Vertrouw op de HEER en doe het goede, bewoon het land en leef er veilig. Zoek je geluk bij de HEER, hij zal geven wat je hart  Leg je leven in de handen van de HEER, vertrouw op hem, hij zal dit voor je doen: het recht zal dagen als het morgenlicht, de gerechtigheid stralen als de middagzon.’ Psalm 37:3-6
  1. Minder controle en meer vrijheid
    Gooi je controle in de prullenbak en laat iedereen eens lekker zijn gang gaan. Ik kom erachter dat mijn gezin echt tot rust komt als ik stop met alleen maar zorgdragen voor en het opruimen van de rommel. Mijn gezin geniet het meest als ik ook geniet. En dit betekent in mijn geval, genieten van hun spel en genieten van het speelgoed dat verspreid door de kamer heen ligt, kortom genieten van de chaos. Laat je perfectionisme los en probeer te genieten van de onverwachte visite in je rommelige huis, in plaats van je te schamen. ‘Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar inliefde’ Galaten 5:13 
  1. Minder klagen en meer complimenten
    Zoek naar, en focus op het positieve. In elke situatie is iets positiefs te ontdekken, benoem dit in plaats van het negatieve. Denk een keer extra na voordat je iets uitspreekt, soms is het beter om even niks te zeggen, dan iets met een negatieve klank te benoemen. Probeer of het lukt om meer complimenten, dan bepaalde andere opmerkingen te geven. Dit kan een grote uitdaging zijn, maar ik verzeker je dat het een groot positief effect heeft! ‘Wees steeds bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.’ Efeziërs 4:2 
  1. Minder oordeel en meer vergeving
    Wees je bewust van Gods genade voor iedereen, hoe groot je fouten ook zijn geweest. Als wij fouten maken mogen we altijd bij Hem terug komen, zo geldt het ook voor anderen om ons heen. Probeer te reageren met genade in plaats van met oordeel. Je zult merken dat dit een grote invloed heeft op de mensen om je heen, maar ook voor jezelf heel rustgevend werkt. Het klinkt misschien wat afgezaagd, maar vraag jezelf af hoe Jezus zou reageren in bepaalde situaties. Probeer meer en meer op Hem te lijken en je zult Zijn vrede voelen als nooit tevoren. ‘Wees goed voor elkaar en vol medeleven;vergeef elkaar zoals God u in Christus vergeven ’ Efeziërs 4:32
  1. Minder angst en meer geloof
    Hou deze zomer eens een ‘dankbaarheids’ schrift bij. Dit zal je herinneren aan de goedheid van God op al de dagen van je leven. Denk aan de keren dat Hij je in het verleden heeft gered uit moeilijke situaties, vraag Hem je angst weg te nemen en je geloof te laten groeien. Leer de volgende teksten uit je hoofd en spreek ze dagelijks hardop uit:
    ‘De HEER is mijn licht, mijn behoud, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn leven veilig, voor wie zou ik bang zijn?’ Psalm 27:1
    – ‘Wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de HEER, je God, staat je bij. ’ Jozua 1:9

Ik wens jullie een fijne ontspannen zomer, waar relaties mogen groeien en waar jullie met een goed gevoel op terug kunnen kijken! Gods zegen!

logo

4 gedachten over “Met ‘minder’meer uit je vakantie halen!

  1. Dit is hoe ik mijn vakantie heb voorgesteld. Alleen net zoals je je blog begint voor je het weet is de vakantie weer voorbij. Ik heb in ieder geval een dag Amsterdam date met mijn dochter staan. Dus die is binnen, verder zijn er nog wat mooie boeken onderweg, dus wat dat betreft hoef ik mij ook niet te vervelen. En zo ie zo heb ik nog 2 date dagen met mijn zonen staan. Ik weet het zeker het wordt een vakantie vol genieten van elkaar. Fijne vakantie ook voor jullie.

Geef een reactie