Stap 4… omgaan met verdriet en pijn

Stap 4…

Bidden voor je vijanden.

Sinds een paar weken hebben wij in onze woonwijk overlast van een groepje jongeren die midden in de nacht met veel lawaai de rust verstoren en veel rommel achterlaten. Nadat we ze op een vriendelijke manier probeerden aan te spreken werden we met veel gevloek, getier en dreigingen weggestuurd. Na enkele ochtenden rond de klok van 4.00uur wakker te zijn geworden, besloot ik op een ochtend de politie te bellen. Zo gezegd, zo gedaan, achter de vitrage keken we hoe ze met enige dwang werden gesommeerd de wijk te verlaten. Toch had ik te doen met deze jongens.

Waarom waren ze nachten lang op weg en welke problemen probeerden ze te vergeten met het gebruik van verdovende middelen. Het bellen van de politie zorgde ervoor dat mijn hartslag enorm versnelde, ik nog bozer werd dat deze jongens mij uit mijn slaap haalde en de adrenaline gierde door mijn lijf, waardoor ik de uren hierna niet meer in slaap kwam. Een kleine week later was het weer zover, ik hoorde de auto stoppen naast ons huis, drie jongens op harde toon met elkaar communiceren en een autodeur open en dicht gaan om tegen onze garage aan te plassen. Het enige verschil was nu dat ik besloot om in plaats van boos te worden, deze jongens voor de troon van mijn Hemelse Vader bracht. Hij kent deze jongens, Hij houdt van deze jongens, deze jongens zijn ook Zijn geliefde kinderen. Ik bad dat Hij ze zou aanraken met Zijn onvoorwaardelijke liefde, dat Hij ze zou genezen van hun pijn. Waarna ik merkte dat ik in plaats van boosheid een enorme vrede over me heen voelde komen. Gebed voor je vijanden geeft vrede en rust, het verzacht je eigen boosheid!

God geeft ons deze opdracht verschillende keren in de Bijbel:

‘En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen’ Mattheüs 5:44

‘Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen.’ Lukas 6:27,28

‘Als je vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken.’ Spreuken 25:21

‘Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet.’ Romeinen 12: 14

Jezus doet het ons voor als Hij aan het kruis is gehangen:

‘Toen jezus aan het kruis hing bad hij voor zijn vijanden, ‘Jezus zei: ‘Vader, vergeef hun, want ze weten niet wat ze doen.’ Lukas 21:34

Gods genade is veel groter is dan onze tekortkomingen. Hij staat, wat wij ook hebben gedaan, altijd op ons te wachten met Zijn armen wijd open. Zijn Liefde is onvoorwaardelijk voor iedereen, ook voor onze vijanden. Door te bidden voor onze vijanden, zijn wij een groot getuigenis van Gods liefde in ons leven. Op deze manier kunnen wij in Liefde naast ze blijven staan, God zal ons hier rust en vrede voor geven. Door te bidden voor onze vijanden, overwinnen we het kwade door het goede!

‘Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. Door het goede te doen voor je vijanden (het kwade) overwin je het kwade!’ Romeinen 12:21

Onze God is de God die ‘de doden levend maakt en in het leven roept wat niet bestaat.’ Romeinen 4:17 Soms lijkt het onmogelijk dat onze vijanden zullen omkeren van het kwade en zich zullen bekeren tot onze levende God. Maar bij God is alles mogelijk: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’ Markus 10:27

logo

 

7 gedachten over “Stap 4… omgaan met verdriet en pijn

  1. Wat een mooi blog weer. Ik heb ‘toevallig’een biddend bijbel lezen lijst op mijn blog voor de maand juli staan, met als onderwerp: bid voor je vijanden.
    Veel zegen, ik ken het gevoel van adrenaline door je lijf door overlast etc. Helaas was ik toen nog niet zover in mijn geloof dat ik voor deze mensen ging bidden.

  2. Die knapen verander je niet, je eigen instelling mogelijk wel. Praten als ze onder invloed zijn, zal geen zin hebben. Maar wellicht leer je ze beter kennen en heb je meer kans op succes door contact te zoeken als ze nuchter zijn. Wat is nu het effect van je bidden? Ik neem niet aan dat God het nu voor je oplost.
    Ik moet denken aan wat ik ooit zelf over bidden schreef:
    Bidden is geen afdwingen. Het mag geen poging zijn om te ontvangen. Bidden is slechts het uitstijgen boven je wereldse beslommeringen en jezelf open en eerlijk geven: aan jezelf, aan de grotere God en aan je medemens, die je door God gegeven is. Daar zijn vaak maar weinig woorden voor nodig en soms zijn er helemaal geen woorden nodig. Toch is dit bidden het geheim waarin je jezelf weggeeft om jezelf terug te vinden.

  3. Lastig dan he zo’n situatie voor je deur. Mooi dat je liefdevol naar ze kunt kijken. Wie weet kan je ooit eens contact met ze maken. Mijn ervaring is ondertussenn: hoe grotere mond hoe kleiner het hartje. Hoe meer buiten hoe meer op zoek naar een warm binnen.

Geef een reactie